do muzeumInne miejscaPoznań i okolice

Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu

Lubimy z Grzesiem od czasu do czasu odwiedzać muzea. Oczywiście najprościej jest iść do muzeum, które jest najbliżej, czyli do któregoś muzeum w Poznaniu. Większość poznańskich muzeów już odwiedziliśmy i zastanawiałam się, co by tu jeszcze ciekawego Grzesiowi pokazać i wpadłam na pomysł, żeby go zabrać do Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu.

Grześ od dwóch lat uczy się w trybie edukacji domowej. W ED nie ma takiego przedmiotów jak muzyka, plastyka, czy WF i właśnie te zagadnienia staramy mu się przekazać, czy z nim „przerobić”, w trochę inny, niekonwencjonalny sposób.

Fortepian w muzeum instrumentów muzycznych w Poznaniu

I wymyśliłam, że w ramach lekcji muzyki Grześ pozna różne rodzaje instrumentów muzycznych odwiedzając muzeum 🙂

Muzeum Instrumentów Muzycznych mieści się przy Starym Rynku w Poznaniu, czyli w samym centrum miasta, w jednej z staro-rynkowych kamieniczek. Przy okazji trafiliśmy też na popołudniowe „trykanie koziołków” na wieży poznańskiego ratusza 🙂 , zjedliśmy też wtedy naleśniki w naszej ulubionej naleśnik arni, która idealnie wkomponowała się tematycznie 🙂

I pewnie pomyślicie, że takie muzeum instrumentów jest nudne dla dzieci i nic ciekawego tam nie można z dziećmi robić. Otóż okazuje się, że jednak dla dziecka może być tu całkiem ciekawie…

Zwiedzanie Muzeum Instrumentów Muzycznych

Przy zakupie biletów (dla dzieci szkolnych bilety są za 1 zł!) pani w kasie zapytała, czy chcemy wypożyczyć tablet. Trochę mnie to zdziwiło, ale gdy dowiedziałam się, że zwiedzając poszczególne wystawy z tabletem, przy jego pomocy można odtworzyć dźwięki wydobywane przez różne instrumenty, z radością przyjęłam propozycję darmowego wypożyczenia tego niecodziennego przewodnika multimedialnego! No i zaczęliśmy zwiedzanie!

Okazało się, że jesteśmy jedynymi gośćmi w muzeum (była to godzina 16:15 w dzień powszedni), więc pozwolono nam odsłuchiwać melodie i dźwięki głośno (bez użycie słuchawek).

Przedmioty muzyczne w muzeum eksponowane są przez kontekst epoki, zespołu, miejsca i tradycji. Wyruszyliśmy zatem w podróż przez poszczególne miejsca (kraje), wieki, zjawiska i kultury… To była bardzo fascynująca przygoda!

Każda z 16 galerii odsyła widza do innego obszaru, czasu lub zjawiska.

I tak: dwie pierwsze kondygnacje prowadzą przez niektóre zagadnienia z historii muzyki europejskiej:

– parter – to okres od późnego średniowiecza do końca XVIII w. Można tu znaleźć instrumenty z europy, Polski, jak również lokale wielkopolskie

Parter:

1.Muzyka późnego średniowiecza – Alta e Bassa Musica
2.Czas renesansowego muzykowania – Epoka Konsortów
3.Epoka baroku – muzyka polichóralna – Cori Spezzati
4.Muzyka sakralna XVIII w. – Kapela Jasnogórska Capella Claromontana
5.Muzyka sakralna i świecka XVIII w. Collegium Musicorum Posnaniensis

– I piętro – to czas muzyki dworskiej (czyli schyłek XVIII w) – czas tworzenia słynnych wirtuozów, następnie okres muzyki kameralnej, salonowej, aż do muzyki XX wieku

I piętro:

6.Francuska muzyka dworska XVIII w.
7.Muzyka II poł XVIII w.
8.Muzyka Symfoniczna XIX w.
9.Muzyka Kameralna XIX w.
10. Awangarda XX w.
11. Muzyka fortepianowa XIX w.

natomiast ostatnia kondygnacja zabiera widza do bardziej egzotycznych krajów, z innych kontynentów:

– II piętro – to muzyka i instrumentu pochodzące z różnych kultur świata. Znajdziemy tu więc afrykańskie rytmy, azjatycką muzykę i indyjskie melodie

II piętro:

12. Instrumenty z rejonu Morza Czarnego
13. Polskie instrumenty ludowe
14. Muzyka Orientu – instrumenty z Indii, Iranu, Mongolii i Kazachstanu
15. Muzyka Orientu – instrumenty z Chin, Wietnamu i Birmy, Korei Płd. i Japonii
16. Instrumenty z terenów Ameryki Południowej i Afryki

W każdej galerii najpierw odszukiwaliśmy instrument z naszego multimedialnego przewodnika, a następnie włączaliśmy jego brzmienie. To była fantastyczna zabawa, zarówno dla Grzesia, jak i dla mnie. Niektóre dźwięki tak nas fascynowały, że odgrywaliśmy je wielokrotnie! Było przy tym mnóstwo śmiechu, zainteresowania i ciekawości, co też tam będzie dalej…

W tablecie oprócz możliwości odtwarzania dźwięków danego instrumentu znaleźć można ogólne informacje o obiekcie, zdjęcia i różne ciekawostki.

Zwiedzanie całego muzeum zajęło nam około 1 godziny. Jednak gdybyśmy mogli zostać dłużej ( a nie mogliśmy, bo zaraz zamykali), to pewnie jeszcze wrócilibyśmy do niektórych eksponatów. To była naprawdę bardzo fajna lekcja muzyki i to nie tylko dla Grzesia, ale również dla mnie! Dowiedzieliśmy się mnóstwo ciekawych rzeczy o instrumentach, o których istnieniu nawet nie wiedzieliśmy 🙂 , mieliśmy okazję poznać brzmienie egzotycznych przedmiotów, zobaczyć malutkie pianino do nauki gry dla najmłodszych dzieci, a także podziwiać fortepian pionowy, czy stołowy!

Bardzo polecam! Szczególnie dla dzieci wczesno-szkolnych!

Informacje praktyczne:

Pt 11:00-20:00
Sb 11:00-17:00
Nd 11:00-17:00

Ceny biletów: normalny – 15 zł, ulgowy – 10 zł, dzieci i młodzież ucząca się: 7-26 lat – 1 zł

Bilety na ekspozycje można kupić najpóźniej 30 minut przed zamknięciem.