„Po – halloween – owy” obiad. Placki z dyni.

dyniaHalloween minął i zostało nam po nim kilka dyń. Co teraz z nimi począć? Wyrzucić? Można by zjeść, ale co zrobić, aby dzieciaki i mąż chcieli skosztować…

Dynia to naprawdę zdrowe warzywo. Trochę u nas niedoceniane. U mnie, w domu rodzinnym, właściwie nie jadało się dyni. Jednak ja zaczęłam ją wprowadzać do jadłospisu, bo wyczytałam, że warto.

Wartość kaloryczna dyni jest dość niska – 100g świeżej masy to około 32 kcal, ale wartość odżywcza duża. Szczególnie cenna jest dynia o pomarańczowym miąższu, ponieważ zawiera sporo karotenu (prowitaminy A) – im bardziej intensywny jest kolor miąższu, tym więcej witamin. Na wartość dyni wpływa zawartość cukru.

Owoce dyni poleca się ludziom z miażdżycą, ze stwardnieniem tętnic, z nadciśnieniem dynia2tętniczym, a także w przypadkach obrzęków w niewydolności nerek, serca czy wątroby. Związki w nich zawarte działają moczopędnie, mogą być również używane przy leczeniu zaparć szczególnie u ludzi otyłych. Dynia to także bogactwo witamin A, B1, B2, C, PP oraz składników mineralnych takich jak: fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez. Jest niskokaloryczna i beztłuszczowa. Zawiera również pektyny i kwasy organiczne, a miąższ z dyni pomaga przy mdłościach i mogą go stosować przyszłe mamy.

A jakie potrawy można przyrządzić z dyni? Jest ich naprawdę bardzo dużo. Z dyni można zrobić zupy, ciasta, placki, można stosować jako dodatek do potraw mięsnych i warzywnych, a także jeść z kaszami lub ryżem. Przepisów jest wiele, tylko wybierać: Przepisy na dyniowe potrawy

Ja dzisiaj wymyśliłam swój przepis na placki z dyni a właściwie placuszki dyniowo-ziemniaczane. Wyszły wyśmienite. Oto on (dla 4 głodnych osób):

– dynia (ja miałam taką średnio-mniejszą)placki z dyni
– kilka ziemniaków
– 1 cebula
– 3 ząbki czosnku
– 1 jajko
– ok. 10 łyżek mąki
– sól, pieprz

Obraną (i bez pestek) dynię, ziemniaki, cebulę i czosnek zmieliłam w maszynce, następnie dodałam jajko, mąkę, sól i pieprz. Wszystko dobrze wymieszałam i smażyłam na oleju małe placuszki. Podałam je z kwaśną śmietanką i surówką porową. Pycha! Polecam! 🙂 Cała rodzinka zjadła ze smakiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.