Cała PolskaJezioroParki Narodowe i Krajobrazowe, rezerwaty

Sieraków i Kraina 100 Jezior

Nigdy wcześniej nie byłam w Sierakowie, choć to ok 1 godz drogi od mojego miejsca zamieszkania. Dlatego pewnego pięknego lutowego dnia postanowiliśmy wybrać się tam na rodzinną weekendową wycieczkę.

Sieraków to miasto w Polsce Zachodniej (Wielkopolska) w powiecie międzychodzkim. Leży nad rzeką Wartą, tuż przy Puszczy Noteckiej. W jego niedalekiej okolicy znajdują się dwa jeziora: Jaroszewskie i Lutomskie, które to należą do Pojezierza Poznańskiego.

Sieraków znany jest w Wielkopolsce jako miejsce wypoczynkowo-rekreacyjne, gdyż posiada bogatą infrastrukturę wczasową. Są to głównie ośrodki kempingowe, ośrodki wczasowe, hotele, pola namiotowe itp.

Atrakcje w Sierakowie

W Sierakowie można wybrać się nad Wartę, gdzie znajdziemy miejsca piknikowe, ławeczki, teren spacerowy. Ten teren bardzo nam się spodobał. Idąc promenadą wzdłuż rzeki dochodzi się do mostu, w pobliżu którego znajduje się częściowo odbudowany Zamek Opalińskich, w którym od 1995 roku działa muzeum. W miasteczku jest też ciekawy park z ogromnymi drewnianymi rybami oraz placem zabaw i altaną.

Jednak głównym miejscem rekreacyjnym jest Jezioro Jaroszewskie z dość dużą plażą miejską. Jezioro otaczają lasy i pola, a wokół niego zostały wytyczone szlaki turystyczne piesze i rowerowe. To bardzo atrakcyjne turystycznie miejsce. Oczywiście nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie obeszli tego jeziora dookoła.

Wiodą tu różne kolory szlaków (czerwony, niebieski i czarny). Obejście całego jeziora to ok 12 km drogi (może nawet ciut więcej, bo my kilka razy poszliśmy „na skróty”). Nie polecam wybierać się tam z wózkiem. Jeśli zechcecie maszerować z małym dzieckiem najlepiej wziąć nosidło lub chustę. Starszak spokojnie przejdzie na własnych nóżkach. Droga jest bardzo różnorodna (las, łąki, szosa, ścieżki, kładki, mostki), ciekawa i malownicza.

My zaczęliśmy naszą wędrówkę na plaży przy ośrodku Słoneczna i tam też ją zakończyliśmy 🙂

Sieraków leży w Sierakowskim Parku Krajobrazowym. Wytyczono tu również obszary Natura 2000: Ostoja Międzychodzko-Sierakowska i Jezioro Mnich. Cała okolica jest więc przepiękna i bogata w wyjątkową florę i faunę. My szczególnie zachwycaliśmy się licznymi grupami przylatujących tu na wiosnę ptaków. Były ich setki, a to dopiero połowa lutego. Cały obszar zalicza się do krainy 100 jezior, więc nie dziwi fakt, że ptaki na swoje lęgowiska wybrały akurat to miejsce.

W okolicy oprócz mnóstwa jezior odwiedzać można ciekawe punkty widokowe. My zaliczyliśmy dwa:

punkt widokowy Łężeczki: panorama Jez. Chrzypskiego we wsi Łężeczki,

punkt widokowy Grobia (Góra Głazów): we wsi Grobia z widokiem na Puszczę Notecką.

Oba są nowe i oba nam się bardzo podobały 🙂 Jeżeli okolica robi wrażenie w lutym, to wyobraźcie sobie jaka musi być piękna w sezonie wiosenno-letnim, kiedy wszystko dookoła kwitnie, a drzewa są zielone 🙂 Na pewno jeszcze tu wrócimy!!!

Inne ciekawe miejsca w okolicy to:

Pałac w miejscowości Białokosz nad jeziorem Białokoskim. Obecnie znajduje się tu hotel.

a także figura Chrystusa przy drodze z Białokoszu do Pniew

oraz plaża miejska w Pniewach, gdzie nad samym jeziorem jest fajny plac zabaw dla dzieci