Sposoby na rozgrzanie się zimą

IMG_1010Zima zbliża się wielkimi krokami. Już odczuwamy to na własnej skórze. Gdy wychodzimy na dwór, ubieramy czapki, szaliki, kozaki, rękawiczki, byleby tylko nie zmarznąć. W domu włączamy ogrzewanie, palimy w kominku, zatykamy czym się da szpary w oknach. I tak przez kolejne kilka miesięcy. Co jeszcze możemy zrobić, aby ogrzać organizm? Okazuje się, że odpowiednio się odżywiać.

Podam Wam kilka przykładów, co należy jeść zimą, a czego unikać. Może uwzględnicie to w jadłospisie swojej rodziny.

Zacznijmy od tego, że w zimne dni powinnyśmy zadbać w swojej diecie o ciepłe napoje i _MG_1120wbrew pozorom wcale nie gorące. Pijmy dużo ciepłych herbat z malin, bzu oraz lipy z dodatkiem skórek pomarańczy, imbiru, goździków czy cynamonu. Mimo, że cytrusy działają wyziębiająco, można dodawać je do ciepłych napojów, gdyż zawierają dużo witaminy C oraz rutynę, a co za tym idzie wspomagają organizm w walce z infekcjami. Dodatkowo zapach pomarańczy działa na nas odprężająco i ułatwia zasypianie, a zawarte w nich flawonoidy zmniejszają procesy zapalne i działają przeciwbakteryjnie.

Bardzo dobrą przyprawą rozgrzewającą jest imbir. Możemy go stosować do dań mięsnych, rybnych, zup i deserów. Inną przyprawą, jaką możemy stosować w _MG_1107zimne dni, to papryczka chili. Po niej ciepło na pewno się w nas rozleje :). W okresie jesienno-zimowym w naszych potrawach nie może zabraknąć czosnku. To naturalny antybiotyk, który także ma rozgrzewającą moc.

W okresie chłodów należy zmniejszyć spożycie warzyw surowych (np. surówek) na korzyść jarzyn gotowanych. Potrawy powinny być cięższe i bardziej oleiste niż w innych okresach. Do rozgrzania organizmu świetnie nadają się różnego rodzaju zupy tj. rosół, barszcz, krupnik, grochowa i fasolowa. Zimą jedzmy też przetwory domowe, kiszonki oraz miód. Uwaga! Do słodzenia napojów lepiej używać miodu, gdyż cukier wyziębia!

Gdy temperatura na dworze spada, nasza chęć na tłuste potrawy wzrasta. Wykorzystajmy to zjawisko i uzupełnijmy niedobory cennych kwasów omega 3 zawartych w tłustych rybach, orzechach, czy oleju lnianym.

Inne przyprawy, które pomogą rozgrzać nasz organizm to: pieprz, bazylia, kurkuma, kardamon, tymianek, majeranek, rozmaryn. Dobrym dodatkiem do dań w tym okresie jest również cebula i por.

A jak dbać o skórę naszych pociech, gdy wiatr i mróz dookoła? Przed każdym wyjściem na dwór ubierzmy je ciepło, najlepiej na cebulkę i posmarujmy twarz i ręce tłustym kremem, których na naszym rynku jest całe mnóstwo lub (jeżeli ktoś woli bardziej naturalne produkty) olejem sezamowym (olej ten ma również właściwości rozgrzewające).

Przepisy na napoje i herbatki rozgrzewające:

Napój imbirowy na zimę

Imbir zalać wrzątkiem, poczekać aż przestygnie (do ok.40 C), dodać miód i bezcukrowy sok np. z porzeczki lub cytrynę. Pić ciepły. Małym dzieciom trzeba rozcieńczyć.

Zimowy egipski napój z hibiskusa _MG_1111

Do żaroodpornego dzbanka należy włożyć:

  • 1 łyżeczkę posiekanego imbiru
  • 3 łyżeczki kwiatu hibiskusa

Następnie zalać wrzątkiem i przestudzić (do ok. 40 C), potem dodać miód. Pić ciepły.

Herbatka na przeziębienie

  • 1 łyżka kwiatów wiązówki
  • 1 łyżka lipy
  • 1 płaska łyżeczka świeżego startego korzenia imbiru

Wszystkie składniki zalać ½ litra wrzątku, zaparzać 15 min. następnie przelać do termosu. Uwaga! Dzieciom (ok. 3 roku życia) należy herbatkę rozcieńczyć wrzątkiem w proporcjach: na 1 cz. herbatki – 2 cz. wrzątku, dzieciom do 10 roku – w proporcji: 1:1.

Dla dorosłych wieczorami polecam również grzane czerwone wino z dodatkiem imbiru, goździków i miodu. Również niebiańsko rozgrzewa :).

Jedna myśl na temat “Sposoby na rozgrzanie się zimą

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.