Zdrowe pasty do kanapek zamiast kupnych pasztetów

fasolaCiągle ostatnio mówi się, jak niezdrowo się odżywiamy, jakie świństwa producenci wkładają do mięs i wędlin oraz innych wyrobów konsumpcyjnych. Dlatego też postanowiłam zmienić trochę sposób jedzenia całej rodziny na bardziej zdrowy. Zamiast gotowych wędlin, sama robię pieczenie, które potem wykorzystujemy do kanapek. Czytam składy produktów spożywczych, które kupuję. A teraz włączyłam do jadłospisu pasty do kanapek z roślin strączkowych. Mam nadzieję, że moje chłopaki przekonają się do nowości w kuchni :).

Okazuje się, że pasty takie są bardzo proste do zrobienia, a przy tym smaczne i zdrowe. Moi starsi synowie mogą szybko i sprawnie zrobić sobie z nimi kanapki do szkoły (np. zamiast kanapek z nutellą ;)). Znalazłam w Internecie przepisy na prostą pastę z fasolki adzuki i pastę z ciecierzycy. Wypróbowałam je i muszę powiedzieć, że wyszły mi po prostu rewelacyjnie !

Jeszcze jedna uwaga: ja nie rozdrabniałam się i zrobiłam pasty z całego opakowania fasoli i ciecierzycy. Gotową pastę włożyłam do miseczki – do zjedzenia teraz, a pozostałą część do małych słoiczków i zapasteryzowałam na sucho w piekarniku. Wykorzystam je w późniejszym terminie :).

Poniżej przepisy i garść informacji o zaletach fasolki adzuki i ciecierzycy. Fasolę i ciecierzycę można zakupić w dobrych marketach lub sklepach ze zdrową żywnością.

Pasta z fasolki adzuki

Składniki:

ugotowana fasola adzuki,pasta f
szlachetna oliwa z oliwek
pomidory suszone
czosnek
cytryna
świeża bazylia
trochę soli

Wszystkie składniki zmiksuj na gładką masę. Pasta ma lekko słodkawy, czosnkowy, kwaskowy smak. Smacznego!

Fasola adzuki jest bogata w liczne składniki, które stymulują proces spalania tkanki tłuszczowej wspomagając odchudzanie: żelazo, wapń i potas. Zawiera dużo błonnika. Jest niskokaloryczna. Fasola adzuki w medycynie wschodniej wykorzystywana jest przy leczeniu chorób serca oraz nadciśnienia. Dzięki zawartości fitoestrogenów zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu okrężnicy oraz nowotworu piersi. Wspomaga także działanie nerek i pęcherza moczowego. Możemy ją stosować przy żółtaczce, biegunkach i obrzękach.

Pasta z ciecierzycy

Składniki:

• Ciecierzyca – 3-4 garściepasta c
• Cebula – 1 sztuka
• Czosnek – 1 ząbek
• Koncentrat pomidorowy – 3 łyżki
• Cytryna – 1/2 sztuki
• Orzechy włoskie – 1 garść
• Oliwa z oliwek
• Sól
• Pieprz
• Koperek
• Papryka ostra w proszku – 1 łyżeczka

Przygotowanie

1. Ciecierzycę moc w zimnej wodzie około 12 godzin, następnie gotuj w osolonej wodzie przez około 45 minut.
2. Cebulę pokrój usmaż na oliwie dodaj do niej przecier pomidorowy i 1/4 szklanki wody. Gotuj całość około 15 minut.
3. Na odrobinie oleju upraż garść orzechów włoskich.
4. Odcedź ugotowaną ciecierzycę i dodaj do niej sos pomidorowy, orzechy, stary ząbek czosnku, ostrą paprykę, sól, pieprz i łyżkę posiekanego koperku oraz około 5 łyżek oliwy z oliwek, wyciśnięty sok oraz starą skórkę z 1/2 cytryny. Zmiksuj całość przy pomocy blendera.
5. Samczego! Pasta z ciecierzycy gotowa

Ciecierzyca jest dobrym źródłem białka i węglowodanów. Zawiera znaczne ilości błonnika, zwłaszcza frakcji nierozpuszczonych, które zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Wspomaga trawienie oraz obniża poziom glukozy we krwi, przydatne w leczeniu cukrzycy. Zawarte w niej nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas linolowy i kwas oleinowy poprawiają gospodarkę lipidową, korzystnie wpływają na śledzionę, trzustkę i żołądek.Ciecierzyca jest dobrym źródłem ważnych witamin takich jak ryboflawina, niacyna, tiamina, kwas foliowy oraz wapnia, magnezu, fosforu, potasu i żelaza. Liczne witaminy dobrze wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Ponadto makro i mikroelementy podnoszą odporność organizmu.

Wszystkich zachęcam do spróbowania, może Wam też zasmakują…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.