Cała PolskaGóryWycieczki, podróże z psem

Wysowa Zdrój – Beskid Niski – atrakcje i szlaki turystyczne

W tym roku, w wakacje, zupełnie spontanicznie, postanowiliśmy pojechać w Beskid Niski. Nigdy tu wcześniej nie byliśmy i bardzo nam zależało, żeby odkryć te okolice. Przyjechaliśmy i zakochaliśmy się w tym rejonie od pierwszego wejrzenia!!!

• Po pierwsze, zauroczyły nas wspaniałe widoki, bezdroża, przestrzeń i kolory – wszędzie zielono!!!
  • Po drugie, spodobał nam się ten spokój i cisza, brak tłumów
  • Po trzecie, zaskoczyło nas, jaki tu jest wszędzie porządek. Dookoła czysto i ładnie…
  • Po czwarte, urzekły nas wypasające się na łąkach zwierzęta: krowy (gdziekolwiek spojrzeć,na łąkach i pastwiskach były krowy) i konie. Jednym słowem, Beskid Niski to piękne tereny, ciekawa historia, wspaniałe widoki, puste drogi, brak tłumów na szlakach – czyli idealne miejsce na wypoczynek!!!

Nasz nocleg

Udało nam się na ostatnią chwilę zarezerwować noclegi w Łemkowskiej Izbie w Wysowej Zdrój lemkowskaizba.pl. Potem okazało się, że to był łut szczęścia, bo ktoś po prostu zrezygnował z tego terminu, a my się idealnie wstrzeliliśmy.

Dwupoziomowy apartament z 2 sypianiami i 2 łazienkami, kuchnią, salonem i tarasem znajduje się w spokojnej okolicy Wysowej Zdrój blisko szlaków. Apartament jest przyjazny psiakom 🙂 i jest w nim wszystko, co potrzebne, a nawet i jeszcze więcej. Do tego przesympatyczni, pomocni i otwarci gospodarze, którzy przyjechali tu całkiem niedawno również z miłości do okolicy… Czego chcieć więcej… chyba tylko ładnej pogody, a ta nam dopisywała 🙂

Wysowa Zdrój

Wysowa Zdrój to uzdrowiskowa miejscowość w południowej Polsce, w województwie małopolskim, znana z leczniczych wód mineralnych. Leży w słonecznej kotlinie, a otoczona jest wzgórzami południowo-zachodniej części Beskidu Niskiego. W tej okolicy panuje wspaniały mikroklimat, dzięki dużemu zalesieniu. Do Wysowej przyjeżdżają kuracjusze, by leczyć choroby: układu trawiennego i dróg oddechowych, a także układu moczowego, układu kostno-stawowego, mięśniowego oraz przewlekłą niewydolność nerek, cukrzycę, otyłość, następstwa hiperalimentacji i nefropatię cukrzycową.

Z Wysowej Zdrój odchodzą liczne szlaki piesze i rowerowe, trasy biegowe i ścieżki przyrodnicze. Można tu znaleźć mnóstwo drewnianych (i nie tylko) zabytków sakralnych, a także pozostałości kultury Łemków.  Niedaleko Wysowej Zdrój znajduje się granica ze Słowacją.

W Wysowej Zdrój polecam Karczmę Regionalną „Gościnna Chata”, w której można posmakować przepysznych łemkowskich potraw. Nasze podniebienia skradły szczególnie gołąbki z kiszonej kapusty, no po prostu przepyszne!!!

Park zdrojowy w Wysowej Zdrój

Głównym punktem miejscowości jest oczywiście park zdrojowy założony w II połowie XIX wieku, którego powierzchnia liczy ok. 2 ha. Park powstał na dawnym terenie dworskim.

To właśnie tu skupia się życie kulturalne miejscowości, gdyż znajduje się tutaj muszla koncertowa, plac zabaw dla dzieci, alejki zachęcające do spacerów i ławeczki do odpoczynku.

Na terenie parku zlokalizowane są ujęcia wód mineralnych oraz zabytkowy Stary Dom Zdrojowy z początków XX w. Można tu spróbować pięć rodzajów wód mineralnych. Przy parku znajduje się też zakład przyrodoleczniczy i rozlewnia wody mineralnej „Wysowianka”.

Wysowski park zdrojowy nie jest tak oblegany jak na przykład park zdrojowy w Krynicy Zdrój i naprawdę można tu odpocząć i się zrelaksować z dala od tłumów i zgiełku.

Atrakcje i szlaki niedaleko Wysowej Zdrój

Polecę Wam miejsca, do których nam udało się dotrzeć, ale muszę zaznaczyć, że jest ich w regionie znacznie więcej 🙂

1. Lackowa – najwyższy szczyt Beskidu Niskiego, zaliczany do Korony Gór Polskizdzieckiemdo.pl/lackowa-najwyzszy-szczyt-beskidu-niskiego-najkrotsza-trasa/

2. Trasa: Blechnarka-Przełęcz Wysowska-Vysny Tvarozeczdzieckiemdo.pl/ciekawa-trasa-beskid-niski-blechnarka-przelecz-wysowska-vysny-tvarozec-blechnarka/

3. Szlak na Górę Jaworzdzieckiemdo.pl/gora-jawor-w-beskidzie-niskim/

4. Jezioro Klimkowskie i okolicezdzieckiemdo.pl/jezioro-klimkowskie-jezioro-otoczone-gorami/

5. Stadnina koni huculskich – Regietówzdzieckiemdo.pl/stadnina-koni-huculskich-regietow-beskid-niski/

6. Szlak tajemniczych drzwi do nieistniejących łemkowskich wsizdzieckiemdo.pl/drzwi-do-nieistniejacych-wsi-lemkowskich-beskid-niski/

7. Wieża widokowa i ścieżka w koronach drzew w Krynicy Zdrójzdzieckiemdo.pl/wieza-widokowa-krynica-zdroj/

Polecę Wam jeszcze jedno przepiękne miejsce, do którego udaliśmy się na popołudniowy spacer z psem. To punk widokowy w Ropkach, całkiem niedaleko naszego miejsca noclegowego. Wypatrzyłam go po prostu na mapie i postanowiliśmy się tam przejść. W jedną stronę szliśmy wzdłuż drogi, a wracaliśmy lasem. Punk widokowy znajduje się tuż przy ulicy i można go rozpoznać po ławkach i stoliku 🙂 Myślę, że to idealne miejsce na zachody słońca!