Do lasuParki Narodowe i Krajobrazowe, rezerwatyPoznań i okoliceWycieczki, podróże z psem

Rezerwat Puszczykowskie Góry i Rezerwat Las Mieszany na Morenie

Wielkopolska to teren nizinny. Jednak okazuje się, że i tu znaleźć można góry… 😉 Puszczykowskie Góry – to obszar ochrony ścisłej, który znajduje się na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego w małej miejscowości pod Poznaniem – w Puszczykowie. To kolejne miejsce oddalone od naszego domu dosłownie o 15 min drogi, a w którym do tej pory nie byliśmy…

O tym rezerwacie tak naprawdę wiedzieliśmy od dawna, przejeżdżaliśmy obok tysiące! razy, gdyż obszar ten widoczny jest z głównej drogi między Poznaniem a Mosiną (a my często jeździmy tą trasą), ale jak dotąd nigdy nie przyszło nam do głowy, żeby spróbować tam się wybrać na spacer. Być może dlatego, że jeszcze jakiś czas temu, był to teren tak naprawdę niedostępny dla ruchu turystycznego, nie było wytyczonych szlaków, ani oficjalnych ścieżek.

W tej chwili przez Puszczykowskie Góry przechodzi szlak żółty, którego trasa ma długość 11,8 km i przebiega następująco: Puszczykowo – Puszczykówko – dworzec PKP Puszczykowo – jez. Jarosławiec – Głaz Leśników – „Pojniki” – dworzec PKP Puszczykówko. Oprócz szlaku turystycznego jest tu sporo ścieżek leśnych, którymi również można spacerować.

źródło: https://puszczykowo.pl

Jedyną wadą tego miejsca jest brak oficjalnego parkingu. Główne wejście na żółty szlak znajduje się tuż przy drodze krajowej nr 430, ale tu nigdzie nie ma możliwości zostawienia samochodu.

Z tego też powodu postanowiliśmy objechać obszar leśny dookoła i znaleźć bezpieczne i legalne miejsce postojowe. Skręciliśmy w pierwszą możliwą drogę w prawo i dojechaliśmy do Starego Puszczykowa, gdzie jechaliśmy drogą, aż do jej zakończenia przy lesie. Następnie skręciliśmy w nieasfaltową drogę wiodącą wzdłuż lasu i zaparkowaliśmy na niewielkiej polanie (patrz mapka poniżej).

Tereny Puszczykowskich Gór i Lasu Mieszanego na Morenie to obszar leśny krawędzi wysoczyzny morenowej, charakteryzujący się licznymi wąwozami erozyjnymi, które niejako ponacinały całą okolicę opadając stromo do doliny Warty. Napotkać tu można wiele chronionych (i nie tylko) gatunków roślin i zwierząt.

Teren jest mocno pagórkowaty, a część ścieżek wiedzie urokliwymi wąwozami. Ścieżki leśne tworzą ciekawą siatkę tras, tak, że spacerując można zatoczyć dowolnej długości pętlę. Ścieżki i szlaki są szerokie, utwardzone – nadają się na jazdę rowerem i spacer z wózkiem 🙂 Oczywiście trzeba liczyć się z pokonywaniem drogi w górę lub w dół 😉 .

Rezerwat nie jest duży, więc nie jest to miejsce na całodzienną wyprawę (chyba, że postanowimy iść żółtym szlakiem dalej), ale idealnie nadaje się na relaksacyjny spacer z rodziną i psem :).

I na koniec jeszcze jedna ciekawostka: otóż rejon Puszczykowskich Gór był zamieszkały przez człowieka już w okresie neolitu (ostatni okres epoki kamienia), na co wskazuje znalezione tu w 1949 palenisko datowane na tamten czas.

I na koniec jeszcze parę fotek z okolicy 🙂

Jeśli macie ochotę odwiedzić jeszcze jedne góry zlokalizowane w pobliżu, również na terenie WPN, to zajrzyjcie tu: Szwedzkie Góry