Cała PolskaGóryParki Narodowe i Krajobrazowe, rezerwatyWycieczki, podróże z psem

Góry Opawskie – 3 ciekawe szlaki w okolicy Pokrzywnej i Jarnołtówka

Można by pomyśleć, że Sudety przemierzyliśmy wzdłuż i wszerz, ale okazuje się, że jeszcze nigdy nie byliśmy w Górach Opawskich. W tegoroczne wakacje postanowiliśmy więc nadrobić tę zaległość i wybraliśmy się całą rodziną w Góry Opawskie, które są częścią Sudetów Wschodnich.

Góry Opawskie wchodzą w skład pasma górskiego Jesioników i rozciągają się po stronie Czeskiej i Polskiej. Najwyższy szczyt w części polskiej to Biskupia Kopa (890 m n.p.m.), która oczywiście wchodzi w skład Korony Gór Polski.

Biskupia Kopa – 890 m n.p.m. – szczyt KGP

Na Biskupią Kopę wiedzie mnóstwo szlaków, zarówno od strony czeskiej, jak i polskiej. Górka nie jest wysoka, więc wycieczka na szczyt nie należy do najtrudniejszych, chociaż szlak, którym my szliśmy (szlak czerwony od miejsca Bolkówka – 400 m n.p.m. – tu jest też bezpłatny parking) prowadzi cały czas pod górkę (czasami dość stromo, w końcu to prawie pół km przewyższenia), nie dając za bardzo wytchnienia żadnym prostym odcinkiem.

Jednak droga jest przyjemna, widokowa i nawet w upały można spokojnie wyruszyć na szlak, gdyż większość trasy idzie się przez las z mnóstwem cienia 🙂

Na Biskupiej Kopie stoi (po czeskiej stronie) wieża widokowa – wstęp na nią jest płatny (w czeskich koronach, ale można płacić również kartą).

Na samej górze, gdy wejdzie się na wieżę widokową, widoki są niesamowite! Widać całą okolicę, czeskie i polskie wzniesienia oraz góry. Jako bilet na wieżę otrzymuje się pocztówkę, którą my wykorzystaliśmy do tego, aby potem wysłać ją do siebie na pamiątkę (wysyłanie pocztówek do siebie, to już taka nasza rodzinna tradycja).

Poniżej szczytu Biskupia Kopa, ok. 20 min marszu, znajduje się schronisko górskie PTTK „Pod Kopą Biskupią”, gdzie oczywiście zatrzymaliśmy się w drodze powrotnej i zjedliśmy pyszne co nie co 🙂

Gwarkowa Perć – Góry Opawskie

Na Gwarkową Perć wybraliśmy się w dniu przyjazdu, bo to od naszego miejsca noclegowego było niedaleko, a po kilku godzinach siedzenia w samochodzie, chcieliśmy się trochę rozruszać.

Gwarkowa Perć to wyjątkowe miejsce w Górach Opawskich, które jest właściwie symbolem tego regionu. Nazywana jest często „żelazną drogą”, gdyż znajduje się tutaj 11-metrowa metalowa drabina o 35 szczeblach. To jedno z niewielu miejsc tego typu w Polsce, które można podciągnąć pod kategorię „via ferrata”.

Gwarkowa Perć to dawne wyrobisko górnicze po nieczynnym kamieniołomie, z którego eksploatowano kiedyś łupek fyllitowy. Jego powierzchnia ma około 1200 m². Można się tu poczuć jak w wyższych partiach Tatr, czy innych gór, gdzie trzeba wspinać się po skałach pionowo w górę. To naprawdę wyjątkowa przygoda, ale nie koniecznie dla osób z lękiem wysokości.

Na Gwarkową Perć udaliśmy się z miejscowości Pokrzywna niebieskim szlakiem. To około godziny drogi spacerkiem w jedną stronę. Po drodze mija się dość sporą polanę z kapliczką i ołtarzem. Tu można zrobić sobie przystanek i chwilę odpocząć, a następnie pójść dalej.

Szlak prowadzi prawie na całym odcinku lasem, jest więc sporo cienia i przyjemnie się idzie nawet w duże upały. Szlak jest łatwy do momentu, gdy skręca się w górę tuż przy Gwarkowej Perci. Tu stopień trudności znacznie się powiększa, bo trzeba przechodzić w górę po stromych i dość śliskich kamieniach i głazach, aż dojdzie się do wspomnianej wcześniej drabiny.

Szlak wiedzie dalej (można nawet dojść do Biskupiej Kopy), ale my po przejściu drabinki w tą i z powrotem (czyli góra-dół) zawróciliśmy do bazy noclegowej, gdyż było już dosyć późno.

Masyw Olszaka

Kolejnym ciekawym szlakiem wartym polecenia w okolicy Pokrzywnej jest niebieski szlak przez Masyw Olszaka. Droga prowadzi od Pokrzywnej do Jarnołtówka (lub odwrotnie, w zależności skąd się startuje).

Olszak (453 m n.p.m.), to niewielki masyw leżący na północ od Biskupiej Kopy, ciągnący się z zachodu na wchód. Szlak wiedzie przez las, a na jego drodze mija się wyrobiska dawnych kamieniołomów: „Żabie Oczko” oraz „Morskie Oczko”. Przejście nim zajmuje około 1,5 h w jedną stronę. Wzniesienia nie są duże, więc można potraktować jako przyjemny i nietrudny spacer po górkach 🙂

Żadne z opisanych powyżej szlaków nie nadaje się na pokonywanie ich z wózkiem dziecięcym. Mimo, iż góry w tej okolicy nie są wysokie, to jednak szlaki prowadzą raczej leśnymi ścieżkami i są dość strome.

W okolicy jest więcej ciekawych miejsc i szlaków, które postaram się przedstawić w kolejnych wpisach 🙂

Zajrzyj tu: Góry Opawskie-Glucholazy, Park Zdrojowy i ciekawe szlaki turystyczne

Jeśli korzystasz z naszych treści i znalazłeś tu przydatną wiedzę lub inspirację, która pozwoli Ci zaplanować ciekawą podróż czy wycieczkę, to będzie nam bardzo miło, jeśli postawisz nam kawę. Blog tworzymy od wielu lat, robimy to z pasją i zaangażowaniem, by zachęcić rodziny do wspólnej aktywności i  odkrywania interesujących miejsc. Kawa pozwoli nam się dalej rozwijać i tworzyć ciekawe treści. Bardzo dziękujemy za każdy gest wsparcia 🙂

Postaw mi kawę na buycoffee.to

A jeszcze na koniec, napiszę Wam gdzie nocowaliśmy. Znaleźliśmy całkiem nową bazę noclegową w Pokrzywnej – Przystanek Pokrzywna. Są to dwa domki, w których pomieści się 5-7 osób. Domki są nowe, komfortowe, wyposażone we wszystko co trzeba. Zlokalizowane są tuż przy szlaku niebieskim prowadzącym na masyw Olszaka. Stąd jest też całkiem blisko do szlaku na Gwarkową Perć.