Cała PolskaJeziorona łono przyrodypodróże, wakacje, wyjazdyWycieczki, podróże z psem

Ścieżka edukacyjna „Wokół stawu w Pieckach” – Mazury, Mrągowo

W ostatni weekend czerwca już po raz drugi pojechaliśmy na Mazury na zakończenie roku szkolnego. Tym razem zlot szkoły, w której Grześ uczy się na edukacji domowej odbył się w Pieckach, niedaleko Mrągowa nad pięknym jeziorem Wągiel. Szkoła ma dwa oddziały: jeden mazurski, drugi wielkopolski, stąd miejsce zlotu szkoły. Przyznam szczerze, że uwielbiamy te weekendy i czekamy na nie z niecierpliwością cały rok 🙂

W zeszłym roku przy okazji pobytu w warmińsko-mazurskim na zlocie udało nam się zwiedzić wyjątkowe miejsce: Rezerwat przyrody Źródła rzeki Łyny niedaleko Olsztynka (patrz: Źródła rzeki Łyny), a tym razem zapraszamy Was na ścieżkę edukacyjną „Wokół stawu w Pieckach”, którą „odkryłam” jeszcze przed wyjazdem i bardzo chciałam ją zobaczyć 🙂

OW Piecki

Podczas zlotu mieszkaliśmy w Ośrodku Wypoczynkowym Piecki na jeziorem Wągiel, który znajduje się około 10 min jazdy samochodem z Mrągowa. Ośrodek jest dość duży, leży na pięknym leśnym terenie – można tu przyjechać z namiotem, kempingiem lub wynająć domek letniskowy bądź pokój w pawilonie mieszkalnym. Na terenie ośrodka jest stołówka, kawiarnia (w której nie serwują o dziwo kawy ;)), miejsca ogniskowe, wypożyczalnia rowerów (rowery są niestety stare i niektóry niesprawne – mimo to coś tam udało nam się wypożyczyć na wycieczkę), wypożyczalnia sprzętu wodnego, boiska do siatkówki, kosza, plac zabaw dla dzieci.

I dosłownie 10 min jazdy rowerem od ośrodka, w Pieckach, znajduje się bardzo fajna, stosunkowo nowa  atrakcja, czyli ścieżka edukacyjna Wokół stawu w Pieckach.

Ścieżka edukacyjna Wokół stawu w Pieckach

Ścieżka została oddana do użytkowania w 2020 roku. Jest wytyczona wokół dość dużego stawu. W oficjalnych danych ma około 2 km długości. Jednak to, co przykuło moją uwagę, to fakt, że ponad 1 km ścieżki stanowią drewniane kładki (które ja uwielbiam).

Owe drewniane kładki i mostki przechodzą przez wodne i bagienne obszary i stanowią dodatkową atrakcję tego miejsca. Pięknie wkomponowane w otaczający krajobraz wyglądają bardzo naturalnie.

My ścieżkę przejechaliśmy na rowerach, ale generalnie jest to raczej ścieżka piesza (na trasie w dwóch miejscach na kładkach są schody i aby móc przejechać dalej, trzeba znieść/wnieść po nich rowery). Na ścieżce jest wiele ciekawych tablic informacyjno-edukacyjnych, są dwie wiaty ornitologiczne do obserwacji ptaków, ławeczki oraz miejsce ogniskowe. Całość jest cudownie położone, droga wiedzie przez większość trasy tuż przy wodzie, a następnie lasem oraz umocnioną drogą gminną wśród pól. Są tu piękne widoki, mnóstwo ptaków i cisza, którą przerywa tylko nawoływanie ptactwa.

Ścieżka chyba nie jest mocno uczęszczana, my na trasie nie spotkaliśmy nikogo, a warto tu przyjechać, bo naprawdę robi wrażenie. Zalecam wzięcie lornetki i przyjazd rano lub pod wieczór, kiedy ptaki udają się na lęgowiska. Myślę, że o tych porach dnia zyskują też widoki – mam tu na myśli odpowiednie światło wchodzącego lub zachodzącego słońca. My byliśmy w prawie samo południe, bo skorzystaliśmy z chwili, gdy Grześ był na warsztatach/zajęciach dla dzieci organizowanych podczas zjazdu szkoły, ale i tak okolica nam się bardzo podobała.

Staw w Pieckach

Powierzchnia Stawu w Pieckach liczy około 50 ha. Na akwenie wodnym zlokalizowane są wyspy naturalne  i jedna sztuczna o powierzchni 3 tys. m2, która została zbudowana w ramach projektu miejsc lęgowych rybitwy w województwie warmińsko-mazurskim. Na tym terenie występuje bowiem wiele gatunków rybitwy i innych ptaków, m.in.: rybitwa rzeczna, rybitwa białoczelna, mewy, kaczki krzyżówki i gągoły oraz perkozy, a także trzcinniki, łabędzie nieme,derkacze, czaple siwe i czaple białe. Można też zaobserwować tu bociana czarnego, bielika, kanię rudą oraz rybołowa.

Jest to bardzo ciekawe i wyjątkowe miejsce, które warto odwiedzić będąc w okolicach Mrągowa.

Jak dojechać?

Dojazd z Mrągowa zajmuje około 10-12 min samochodem. Ścieżka znajduje się w miejscowości Piecki. Na miejscu jest niewielki parking (jadąc od ul. Leśnej w Pieckach, tuż przed  lasem), natomiast jeśli jesteście pieszo lub rowerem, najlepiej dojść/dojechać  ulicą 22 stycznia, przy Chilli Pizza do samego końca i tam rozpoczyna się ścieżka.